İki üçgenle İsmet İnönü'yü çizmek
1 sayfadaki 1 sayfası
İki üçgenle İsmet İnönü'yü çizmek
İki üçgenle İsmet İnönü’yü çizmek
Çizgi konusunda benim kadar yeteneksiz birisini bulmak zordur. Bazı nonfigüratif modern ressamlar gibi, kuş çiz desen çizemem.
Ama çocukluktan gençliğe geçerken bir yüz çizmeyi başardım. Hem de o dönemde her gün gazetelerde fotoğrafı çıkan İsmet Paşa’nın yüzünü.
Çünkü bir gün gazetede Turhan Selçuk’un İsmet İnönü çizimini gördüm. Büyük usta dâhiyane bir biçimde iki üçgeni ters çizip, iç içe geçirerek İsmet Paşa’nın yüzünü ve ifadesini yakalamıştı.
Benim kadar yeteneksiz birisi bile yapabilirdi bunu.
Aslında deha düzeyine yükselen her sanatçı böyledir. İlk bakışta çok basit görünen bir teknikle anlatır hayatı.
Büyük şiir de böyledir, büyük müzik de.
Geçenlerde, Paris konserim öncesinde kuliste yabancı müzisyenlerimle sohbet ediyorduk. Her bestecinin aslında bir tek yalın teması olduğunu, sonra bunun çeşitlemeleriyle büyük eserlerin meydana getirildiğini konuştuk.
Bunun en güzel örneği, Beethoven’in 5. senfonisinin girişiydi. Hatırlarlayanlar için ‘ba-ba- ba- baaaam’ vurguları.
Picasso ömrünün son yıllarında ilkel Afrika çizimlerini yakalamaya çalışıyordu, Matisse ise çocuk resmine dönmeyi, ileri yaşlarında bir çocuk gibi resim çizebilmeyi başarmıştı.
İşte Turhan Selçuk da böyle bir ustaydı.
Bu köşede benim acemi elimin çizdiği, iki üçgenli İsmet Paşa’yı görüyorsunuz.
Usta, orantıyı elbette daha güzel ve doğru yapıyordu ama bu dâhiyane buluş, herkesin bu resmi çizmesini sağlıyordu.
Ankara’nın Kızılay semtinde Maarif Koleji (şimdiki TED) öğrencisiyken, Paşa bazen bizim sokaktan geçerdi. Hemen koşar elini öperdik.
FİLMDE İSMET PAŞA NİYE YOK?
Söz İsmet Paşa’dan açılmışken bana sıkça sorulan bir soruyu da cevaplayayım:
Filmde İsmet Paşa niye yok?
Garp Cephesi Kumandanı İsmet Paşa elbette Atatürk’ün en yakın çalışma arkadaşı, en büyük dostu.
Ama bu film Atatürk’ün bütün hayatını anlatmak gibi imkânsız bir işe soyunmuyor.
Salih Bozok’un anılarındaki Atatürk kesitlerini anlatıyor.
Bir anlamda; yurtlarını kaybeden bir avuç Selanikli’nin, kendilerine yeni bir yuva kurma mücadelesinin hikâyesi.
Çocukluktan ölüme uzanan bir dostluk anlatımı.
Bu yüzden iki saatlik bir filme ne yazık ki devrimler, Meclis, İsmet Paşa sığmadı.
Film haddini bilerek bir ‘Atatürk’ filmi değil, ‘Bir Dostluk Hikâyesi’ olarak anlatıldı.
Turhan Selçuk’un iki üçgeniyle İsmet İnönü
çizimleri
Çizgi konusunda benim kadar yeteneksiz birisini bulmak zordur. Bazı nonfigüratif modern ressamlar gibi, kuş çiz desen çizemem.
Ama çocukluktan gençliğe geçerken bir yüz çizmeyi başardım. Hem de o dönemde her gün gazetelerde fotoğrafı çıkan İsmet Paşa’nın yüzünü.
Çünkü bir gün gazetede Turhan Selçuk’un İsmet İnönü çizimini gördüm. Büyük usta dâhiyane bir biçimde iki üçgeni ters çizip, iç içe geçirerek İsmet Paşa’nın yüzünü ve ifadesini yakalamıştı.
Benim kadar yeteneksiz birisi bile yapabilirdi bunu.
Aslında deha düzeyine yükselen her sanatçı böyledir. İlk bakışta çok basit görünen bir teknikle anlatır hayatı.
Büyük şiir de böyledir, büyük müzik de.
Geçenlerde, Paris konserim öncesinde kuliste yabancı müzisyenlerimle sohbet ediyorduk. Her bestecinin aslında bir tek yalın teması olduğunu, sonra bunun çeşitlemeleriyle büyük eserlerin meydana getirildiğini konuştuk.
Bunun en güzel örneği, Beethoven’in 5. senfonisinin girişiydi. Hatırlarlayanlar için ‘ba-ba- ba- baaaam’ vurguları.
Picasso ömrünün son yıllarında ilkel Afrika çizimlerini yakalamaya çalışıyordu, Matisse ise çocuk resmine dönmeyi, ileri yaşlarında bir çocuk gibi resim çizebilmeyi başarmıştı.
İşte Turhan Selçuk da böyle bir ustaydı.
Bu köşede benim acemi elimin çizdiği, iki üçgenli İsmet Paşa’yı görüyorsunuz.
Usta, orantıyı elbette daha güzel ve doğru yapıyordu ama bu dâhiyane buluş, herkesin bu resmi çizmesini sağlıyordu.
Ankara’nın Kızılay semtinde Maarif Koleji (şimdiki TED) öğrencisiyken, Paşa bazen bizim sokaktan geçerdi. Hemen koşar elini öperdik.
FİLMDE İSMET PAŞA NİYE YOK?
Söz İsmet Paşa’dan açılmışken bana sıkça sorulan bir soruyu da cevaplayayım:
Filmde İsmet Paşa niye yok?
Garp Cephesi Kumandanı İsmet Paşa elbette Atatürk’ün en yakın çalışma arkadaşı, en büyük dostu.
Ama bu film Atatürk’ün bütün hayatını anlatmak gibi imkânsız bir işe soyunmuyor.
Salih Bozok’un anılarındaki Atatürk kesitlerini anlatıyor.
Bir anlamda; yurtlarını kaybeden bir avuç Selanikli’nin, kendilerine yeni bir yuva kurma mücadelesinin hikâyesi.
Çocukluktan ölüme uzanan bir dostluk anlatımı.
Bu yüzden iki saatlik bir filme ne yazık ki devrimler, Meclis, İsmet Paşa sığmadı.
Film haddini bilerek bir ‘Atatürk’ filmi değil, ‘Bir Dostluk Hikâyesi’ olarak anlatıldı.
Turhan Selçuk’un iki üçgeniyle İsmet İnönü
çizimleri
Zülfü Livaneli- GÜMÜŞ ÜYE
-
Mesaj Sayısı : 81
Yaş : 78
ŞEHİR : yazar
Meslek : yazar
Öğrenim Durumu : yazar
Aldığı Teşekkür : 10
Kayıt tarihi : 25/11/08
1 sayfadaki 1 sayfası
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz